Przewaga konkurencyjna - czy można bez niej prowadzić firmę?

przewaga konkurencyjna

Z całą pewnością możesz mieć firmę i nie być liderem na rynku, jednak co to za biznesowy high life? Żaden. Prowadząc swoją działalność oczywiście, że potrzebujesz być widoczny na tle konkurencji, a wręcz ją miażdżyć, bo wtedy dopiero możesz wznieść się na wyżyny finansowe. Problem polega jednak na tym, że od groma jest marek, które oferują to, co Ty. Co więcej, posiadają one towary/usługi urozmaicone, zapewne wysokiej jakości i dostępne w różnorakich wariantach. Wiedz jednak, że każdy klient, zwłaszcza wobec ogromu wyboru, jaki obecnie ma, rozpatruje każdy produkt, rozkładając go, prawie że na czynniki pierwsze. Zapewne widziałeś to w marketach – osoby, które trzymają w ręku serek wiejski, oglądają opakowanie, czytają etykietę. Sytuacja wygląda inaczej, gdy odbiorca zna już produkt bardzo dobrze, jest do niego przyzwyczajony i po prostu wrzuca go do koszyka bez zastanowienia, a jedyne czym się kieruje, to spełnienie swojej potrzeby. Założę się, że chciałbyś być przedsiębiorcą, po którego produkty/usługi klient zgłasza się automatycznie, będąc pewnym, że będzie zadowolony z transakcji. Kształtowanie takiej decyzji odbiorcy jest oparte na niczym innym, jak przewadze konkurencyjnej. 


Co to jest przewaga konkurencyjna?

Przewaga konkurencyjna to zdobycie przez przedsiębiorstwo nadrzędnej pozycji na rynku/w branży. Na jej ustanowienie wpływać może wiele czynników, ale bywa i tak, że jedno działanie może wywołać ten pożądany stan. Czasami dana marka przemawia do klientów bardziej niż pozostałe. 

Odpowiada za to poznanie potrzeb i oczekiwań klientów. Dzięki wiedzy na ten temat można dostosować ofertę lub zmodyfikować produkty tak, by częściej po nie sięgano. Można pójść o krok dalej i pokusić się o poszerzenie oferty w związku z preferencjami odbiorców. Nie zawsze jednak chodzi tu o przebudowanie profilu produktu czy usług, a o zmiany w strategii marketingowej, a więc tak naprawdę w sposobie sprzedaży. 

Typy przewagi konkurencyjnej

Jak wyglądają więc elementy, które wpływają na zdobywanie przewagi konkurencyjnej? Związane są one z tym, jaki kierunek przedsiębiorstwo obierze, aby „przeskoczyć” konkurentów w swojej branży. Według tego, jakie cechy firma eksponuje, wyróżniono 3 rodzaje przewagi konkurencyjnej: 

➡ Przewaga jakościowa

Jej wskaźnikiem jest jakość produktu/usługi nieporównywalna z inną, obecną na rynku. Czasami jednak jakość może oznaczać nie tyle wyselekcjonowane składniki towaru, co jego wyjątkowe dostosowanie do potrzeb nabywców. 

➡ Przewaga cenowa

Do niej nie namawiam, aczkolwiek warto wiedzieć, że taka istnieje. Jest ona osiągalna, gdy przedsiębiorstwo ustala ceny poniżej ich poziomu w innych firmach. Jest to jakieś wyjście przy masowej produkcji, tanich półfabrykatach albo gdy chce się pracować za pół darmo 😉. Uważam, że będąc pewnym jakości swoich usług, nie należy obniżać ich wartości. Konkurencję można w tym zakresie zaszachować okresowo, np. ogłaszając korzystne, limitowane promocje.

➡ Przewaga informacyjna

Ma ona charakter dualistyczny:
  • wspiera przewagę jakościową lub cenową i bazuje tak naprawdę na skutecznym zawiadomieniu odbiorców o ponadprzeciętnej jakości lub atrakcyjności ceny,
  • jest osobną kategorią i kształtuje informacje w taki sposób, by wpłynąć na preferencje klientów.
Niezależnie od charakteru przewagi informacyjnej, zawsze opiera się ona na odpowiednim przekazie treści. 

Co zapewnia przewaga konkurencyjna?

Oprócz oczywistych korzyści, przewaga konkurencyjna pozwala marce na swobodę w pozostałych działaniach. Co to oznacza? Jeśli np. w firmie wypracowana zostanie przewaga cenowa, wówczas możliwe są większe ruchy w ramach jakości, dystrybucji czy nawet opakowania. 

Niemniej jednak o ile uzyskanie danego typu przewagi konkurencyjnej zmniejszyć może nakłady wymagane w innych kwestiach, o tyle nie pozwala ono spocząć na laurach. Wiele pracy wymaga bowiem utrzymanie i pogłębianie nadrzędności na rynku. Bywa i tak, że jest ono tymczasowe, a w dalszej perspektywie dla dobra firmy, należy zmienić strategię, by dążyć do uzyskania innej lub dodatkowej przewagi. 

Odpowiadając na pytanie z tytułu - bez przewagi konkurencyjnej można prowadzić firmę, jej uzyskanie obarczone jest bowiem sporym zachodem, jednak korzyści z niej płynące  rekompensują poświęcenie i dają satysfakcję, również w kwestii zarobku. 






Grafiki pochodzą z  freepika

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz