Jak zdobyć i utrzymać przewagę konkurencyjną?

przewaga konkurencyjna


Przewaga konkurencyjna jest tym, co napędza firmę i sprawia, że jej działania są dochodowe. Jej zdobycie i utrzymanie należy jednak do ogromnych wyzwań, bo rynek branżowy potrafi być znacząco przesycony. Co należy zatem zrobić, by wybić się ponad konkurencję i by nie był to jednorazowy wyczyn? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.


Jak zostawić konkurencję w tyle?

Cała magia zdobywania przewagi konkurencyjnej zależy od przyjęcia odpowiedniej strategii. Nie da się jej jednak przygotować z dnia na dzień i na kolanie. To dość żmudne zajęcie, ale zdecydowanie opłacalne. Czas, który poświęcisz na przemyślenie problemu, na pewno nie będzie straconym.

Pierwszym krokiem w tworzeniu strategii jest wybór rodzaju przewagi konkurencyjnej, która będzie odpowiadała polu, na którym Twoja firma może się wyróżnić. Decyzja ta powinna być podjęta w oparciu o wiele czynników, są to m.in.: wielkość Twojej firmy, liczba i postępowanie analogicznych przedsiębiorstw, aktualna sytuacja na rynku, specyfika Twojej branży. 

W tym punkcie określ atuty Twojej działalności i wszelkie aspekty wpływające na to, że jesteś unikatowy w tym, co robisz. Następnie sklasyfikuj je (w artykule Przewaga konkurencyjna - czy można bez niej prowadzić firmę?, definiowałam poszczególne rodzaje strategii), a typ przewagi konkurencyjnej, który powinieneś obrać, stanie się oczywisty. 

Strategie utrzymywania przewagi konkurencyjnej

O tym, że strategia to kwestia kluczowa jeśli chodzi o finanse przedsiębiorstwa, działania marketingowe, zarządzanie pracownikami, doskonale wiesz. Tak samo należy traktować strategię dotyczącą przewagi konkurencyjnej. Ponad wszystko, musi być ona na tyle przemyślana i dopasowana do firmy, aby zapewnić jej korzyści w długiej perspektywie, a nie stanowić wyłącznie doraźnego rozwiązania.

Niestety rynek i odbiorcy bywają nieprzewidywalni. Zmieniają się upodobania, moda, potrzeby. Niemniej jednak istnieją pewne trendy, które można odnieść do większości branż i bazować na nich tworząc swoją strategię utrzymywania przewagi konkurencyjnej. Jednocześnie zaznaczam, że jej ważnym elementem jest modyfikowalność. Oznacza to, że strategia nie może stanowić sztywnych ram dla działań. Muszą być one dopasowywane do zmiennych rynkowych.  

Mam dla Ciebie kilka trendów, które z dużym prawdopodobieństwem będą pomocne w utrzymywaniu przewagi konkurencyjnej Twojej firmy:

➡ Strategia dla osiągnięcia przewagi jakościowej

Tutaj wyróżnikiem firmy jest utrzymywanie ponadprzeciętnej jakości usług lub produktów. W przypadku tych pierwszych w grę wchodzi np. wyjątkowa dbałość o relacje z klientem, innowacyjność w obsłudze, wykazanie elitarnych certyfikatów i kursów, a w drugim będą to m.in. wyselekcjonowane składniki, atesty, ekologiczne technologie wytwarzania produktu. Dzięki temu, że firma jest liderem na tle konkurencji pod względem jakości, może narzucić wyższe ceny, nie tracąc przy tym zainteresowania odbiorców. 

Oczywiście to, że firmę wyróżnia utrzymywanie niebywałej jakości, trzeba odpowiednio nagłośnić. Klient sam nie domyśli się, że np. małe opakowanie kremu do twarzy za 300 zł jest warte swojej ceny. Podjęcie strategii przewagi jakościowej wymaga więc nakładów finansowych na reklamę, zawierającą informacje, świadczące o unikatowości oferty oraz prawidłowo dobrany przekaz. Jeżeli zachowane zostaną wszystkie wytyczne, a kampania marketingowa będzie ukierunkowana na rzeczywistych odbiorców,  przyniesie ona maksymalny zysk w formie przewagi konkurencyjnej firmy, co przełoży się na oczekiwany, wysoki dochód. 

➡ Strategia dla osiągnięcia przewagi cenowej

Jeśli wybrałeś ten rodzaj przewagi rynkowej, musisz spełnić jego główne założenia. A jest nim działanie z czynnikami cenowymi tak, by obniżyć kwotę, jaką zapłacą klienci za Twój produkt. Można pozyskać pewne obniżki stosując gorsze surowce w trakcie procesu wytwarzania, jednak nie jest to zabieg chwalebny. Można zminimalizować koszty reklamy i poczekać aż informacja do odbiorców dotrze „pocztą pantoflową”. Niektórzy stosują jednorazową, a bardzo nagłośnioną kampanię. Dużo firm po prostu wrzuca swój towar na półki sklepowe lub na portale sprzedaży online i czeka, aż produkt sam się wybroni, bo jednak znaczna część społeczeństwa poszukuje ofert najtańszych. 

W każdym przypadku ryzykiem jest zmniejszenie świadomości konsumentów na temat marki, a jeśli odnieść to do nowo powstałych firm, może doprowadzić ono do trwałej anonimowości przedsiębiorstwa. Dlatego strategia cenowa polecana jest raczej dużym firmom, które mogą pozwolić sobie na obcięcie kosztów produkcji za pomocą wdrożenia nowych technologii, bardziej oszczędnego sprzętu, co początkowo wiąże się z dużym nakładem pieniężnym, ale zwraca się z nawiązką w długofalowej perspektywie. 

➡ Strategia dla osiągnięcia przewagi informacyjnej

Działania w przypadku przewagi informacyjnej skupiają się na skutecznym wykorzystaniu informacji.  Strategia ta polecana jest przez specjalistów firmom, zajmującym przestrzeń rynkową w bardzo wąskim jej segmencie. Za największe atuty marki uznaje się wówczas:
  • przekazywaną wiedzę,
  • podążanie za trendami,
  • śledzenie innowacji. 

Odbiorcami takich działań wg tej strategii są klienci doceniający wartość merytoryczną i lubiący nowinki branżowe. Traktują oni wówczas markę jak eksperta w danej dziedzinie, co daje korzyści PR-owe i nawiązywanie długiej relacji biznesowej. 

W teorii ten rodzaj strategii jest dość ograniczany w stosowaniu. W następnym artykule napiszę, dlaczego warto go stosować nawet do najmniejszych biznesów i czemu ma on dużo większą wartość niż jest to powszechnie przedstawiane.




Grafiki pochodzą z pixabay

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz