Marka – czy jest w ogóle potrzebna Tobie i Twojej firmie?

Niektórym się wydaje, że wystarczy założyć firmę pod ładną nazwą, przyozdobić ją designerskim logiem, a klienci będą walić drzwiami i oknami po oferowane produkty lub usługi. Nie tak jednak ten świat biznesowy się kręci. Aby zyskać odbiorców działalności, należy stworzyć odpowiednią markę, która przyciągnie klientów i pozwoli im powracać regularnie po Twoje wytwory.
Nie będę Cię oszukiwać, proces kreowania marki nie jest prosty, a i bywa nieprzyjemny, jednak efekty jej utworzenia dają prawdziwą satysfakcję i co ważne, są całkowicie mierzalne, bo przeliczają się na zarobione złotówki.  Stworzenie marki, czy wielkiej firmy, czy tej osobistej, wymaga jednakowo przygotowania przemyślanej strategii. 


Jak należy rozumieć pojęcie marki?

Na budowanie marki składają się 2 kategorie działań:
  • Kreowanie wizerunku, relacji z klientami i rozpoznawalności.
  • Utworzenie trafiającej w potrzeby klientów oferty.
Punkt pierwszy opisuje aktywności związane z nawiązaniem więzi z grupą odbiorczą, która bazuje na percepcji i emocjach. Celem tej kategorii działań jest wzbudzenie sympatii, chęci włączenia się w propagowanie idei firmy oraz wywołanie nawet zwykłego „podoba mnie się to” u potencjalnych klientów. 

Punkt drugi to odpowiedź na potrzeby praktyczne odbiorców. Proponowane usługi czy produkty powinny spełniać kryteria pragmatyzmu, a jednocześnie marka powinna gwarantować ich unikalność lub lepszą jakość w porównaniu do konkurencji, by jednoznacznie mogła kojarzyć się z udanym zakupem. 

W tym miejscu muszę nadmienić, że prawidłowo poprowadzony brand building pozwala na pozyskiwanie klientów bez przykrego przebijania się przez konkurencję za pomocą obniżania cen. Obecnie na rynku wartość ma marka, jakość lub eksperckość, jaka się za nią kryje, a nie tanie odpowiedniki. Jeśli po takowe klient chce sięgać i tak nie przebijesz cenowo chińskich podróbek. Zatem budując markę należy skupić się na atutach, dzięki którym klient wybierze właśnie Twój produkt lub usługę.

Po co budować markę?

Kreowanie marki pozwala na coś więcej niż jednorazowe i przypadkowe transakcje z klientami. Prowokuje ono u nich niekierowanie się wyłącznie porównywaniem produktów lub usług z tymi, które oferuje konkurencja, a wybieranie ich, ze względu na to, od jakiej marki one pochodzą. W dużym uproszczeniu oznacza to, że właściciel firmy góruje nad swoimi rywalami, ponieważ konsumenci wolą jego wytwory, nawet jeśli są one droższe niż pozostałe. A co więcej, u grupy odbiorczej przyzwyczajonej do danej marki dochodzi do wytworzenia pewnego odruchu zakupu akurat w tym miejscu, bo jest ono sprawdzone, znane i nie trzeba tego analizować.


Mam nadzieję, że przybliżyłam Ci pojęcie marki i jej znaczenie w czasach, które pozwalają na skuteczny rozwój firmy lub własnej działalności nieewidencjonowanej. Znasz już odpowiedź na pytanie: czy marka jest w ogóle potrzebna Tobie i Twojej firmie? Nie czekaj więc, tylko działaj i buduj swój brand, trafiając z przekazem wprost do Twojego idealnego klienta. Jak to zrobić, dowiesz się z artykułu Co zrobić, aby zbudować silną i skuteczną markę? Powodzenia!


Grafika: rawpixel.com / Freepik

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz