Jak ugryźć SEO, jeśli nie jesteś SEOwcem?

SEO

Odkąd zbudowałeś swoją stronę internetową, prawdopodobnie nieustannie słyszysz, że powinieneś zwrócić szczególną uwagę na SEO. Oczywiście, od tego są specjaliści, ale duża część sukcesu leży w Twoich rękach. Mam dziś dla Ciebie wiedzę o SEO dosłownie w pigułce, ale wystarczającej, by móc wystartować z odpowiednimi działaniami. Zapraszam do lektury!



Co to jest SEO?

SEO, z ang. Search Engine Optimization, to optymalizacja witryn internetowych pod wymogi wyszukiwarek. Nie da się ująć czynności wchodzących w skład działań dążących do uzyskania oczekiwanego efektu SEO w jedną, prostą definicję. Celem ich jest przygotowanie strony w taki sposób, by lokowała się ona jak najwyżej w wynikach wyszukiwania przy zachowaniu zasad obowiązujących w danej wyszukiwarce, a najpopularniejsza z nich to oczywiście Google.

Optymalizacja treści na stronie - to znaczy co?

Treści umieszczane na stronie internetowej mają ogromny wpływ na SEO, ale to nie jedyny czynnik za to odpowiedzialny. Algorytmy oceniające witrynę, zmieniają się dynamicznie i warto sprawdzać, co obecnie ma najwyższą wartość. Wytyczne na rok 2021 znajdziesz tutaj. Niemniej jednak, wszystkie wymieniane elementy są najczęściej bezpośrednio związane z jakością contentu na stronie.

seo

Jakie cechy powinny posiadać treści zamieszczane na stronach internetowych?

Tak, jak wspomniałam, wytyczne odnośnie tekstów pisanych pod SEO zmieniają się w czasie, jednak przyjmują one pewne tendencje, które od wielu lat są aktualne. 

Cechy treści, które współgrają z SEO to:

✔ Unikatowość

Najgorsze, co możesz zrobić swojej stronie to "copy" i "paste". Po pierwsze, plagiatowanie to łamanie praw autorskich. Po drugie, nawet jeśli wklejasz własne słowa w niezmienionej wersji w wielu miejscach witryny, strzelasz sobie w stopę. Podstawowa zasada dobrych tekstów to zachowanie oryginalności. Co więcej, warto sprawdzać konkurencję, czy nie „użyczyła sobie” Twoich treści, korzystając z gotowych narzędzi, do tego przeznaczonych, np. Copyscape.

✔ Eksperckość

Krótkie teksty są łatwe do przelecenia wzrokiem, ale nic nie wnoszą. Zarówno dla odbiorców, jak i wyszukiwarek, są one mało wartościowe. Opis danego zagadnienia powinien być zatem wyczerpujący, ale i konkretny. Teksty eksperckie lokują się bardzo wysoko w wyszukiwarkach, a przy tym zapewniają powracanie czytelników na stronę oraz rzutują pozytywnie na odbiór firmy lub marki osobistej.

✔ Odpowiednie dzielenie treści

Już wiemy, że teksty nie mogą być zbyt krótkie, niemniej jednak "tasiemce" odrzucają czytelnika i jak się okazuje, również wyszukiwarki. Dlatego należy zadbać o odpowiedni podział artykułów na akapity, wyszczególnić tytuł oraz pododawać śródtytuły (nagłówki H1, H2, H3). 

✔ Słowa kluczowe

Kiedyś na nich opierała się prawie cała ocena jakości treści strony i było to tragiczne w skutkach. Strony z pierwszych pozycji w wyszukiwarce nie zawierały żadnych wartościowych treści, a jedynie natłok wybranych fraz w różnych odmianach. Na szczęście obecnie, algorytmy rozpatrują również odległość w tekście między frazami kluczowymi, dzięki czemu nie należy stosować ich na siłę, a jedynie w naturalny, wkomponowany w tekst sposób. Dobrze jest korzystać również z synonimów słów kluczowych. Narzędziem, które pomoże Ci w doborze fraz jest Ubersuggest

seo

✔ Urozmaicenia

Strona przygotowana pod SEO nie może stanowić zwartego bloku tekstu i kilku badziewnych grafik. Pamiętajmy, że witryna ma przede wszystkim służyć odbiorcy, dlatego należy stworzyć przyjemne dla niego środowisko przeglądania treści i poszukiwania potrzebnych informacji. Ważniejsze elementy tekstu warto wyróżnić, chociażby pogrubić. Dobrze jest stosować wypunktowania, a przede wszystkim dobrać odpowiednią, pasującą do całości grafikę.


Więcej informacji na temat tworzenia skutecznego contentu, dostoswanego do SEO znajdziesz w artykule: 

SEO copywriting, czyli słów kilka o skutecznych tekstach


Pozdrawiam, Iza




Grafiki pochodzą z freepika i pixabay

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz