Odkąd zbudowałeś swoją stronę internetową, prawdopodobnie nieustannie słyszysz, że powinieneś zwrócić szczególną uwagę na SEO. Oczywiście, od tego są specjaliści, ale duża część sukcesu leży w Twoich rękach. Mam dziś dla Ciebie wiedzę o SEO dosłownie w pigułce, ale wystarczającej, by móc wystartować z odpowiednimi działaniami. Zapraszam do lektury!
Co to jest SEO?
SEO, z ang. Search Engine Optimization, to optymalizacja witryn internetowych pod wymogi wyszukiwarek. Nie da się ująć czynności wchodzących w skład działań dążących do uzyskania oczekiwanego efektu SEO w jedną, prostą definicję. Celem ich jest przygotowanie strony w taki sposób, by lokowała się ona jak najwyżej w wynikach wyszukiwania przy zachowaniu zasad obowiązujących w danej wyszukiwarce, a najpopularniejsza z nich to oczywiście Google.
Optymalizacja treści na stronie - to znaczy co?
Treści umieszczane na stronie internetowej mają ogromny wpływ na SEO, ale to nie jedyny czynnik za to odpowiedzialny. Algorytmy oceniające witrynę, zmieniają się dynamicznie i warto sprawdzać, co obecnie ma najwyższą wartość. Wytyczne na rok 2021 znajdziesz tutaj. Niemniej jednak, wszystkie wymieniane elementy są najczęściej bezpośrednio związane z jakością contentu na stronie.
Jakie cechy powinny posiadać treści zamieszczane na stronach internetowych?
Tak, jak wspomniałam, wytyczne odnośnie tekstów pisanych pod SEO zmieniają się w czasie, jednak przyjmują one pewne tendencje, które od wielu lat są aktualne.
Cechy treści, które współgrają z SEO to:
✔ Unikatowość
Najgorsze, co możesz zrobić swojej stronie to "copy" i "paste". Po pierwsze, plagiatowanie to łamanie praw autorskich. Po drugie, nawet jeśli wklejasz własne słowa w niezmienionej wersji w wielu miejscach witryny, strzelasz sobie w stopę. Podstawowa zasada dobrych tekstów to zachowanie oryginalności. Co więcej, warto sprawdzać konkurencję, czy nie „użyczyła sobie” Twoich treści, korzystając z gotowych narzędzi, do tego przeznaczonych, np. Copyscape.
✔ Eksperckość
Krótkie teksty są łatwe do przelecenia wzrokiem, ale nic nie wnoszą. Zarówno dla odbiorców, jak i wyszukiwarek, są one mało wartościowe. Opis danego zagadnienia powinien być zatem wyczerpujący, ale i konkretny. Teksty eksperckie lokują się bardzo wysoko w wyszukiwarkach, a przy tym zapewniają powracanie czytelników na stronę oraz rzutują pozytywnie na odbiór firmy lub marki osobistej.✔ Odpowiednie dzielenie treści
Już wiemy, że teksty nie mogą być zbyt krótkie, niemniej jednak "tasiemce" odrzucają czytelnika i jak się okazuje, również wyszukiwarki. Dlatego należy zadbać o odpowiedni podział artykułów na akapity, wyszczególnić tytuł oraz pododawać śródtytuły (nagłówki H1, H2, H3).
✔ Słowa kluczowe
Kiedyś na nich opierała się prawie cała ocena jakości treści strony i było to tragiczne w skutkach. Strony z pierwszych pozycji w wyszukiwarce nie zawierały żadnych wartościowych treści, a jedynie natłok wybranych fraz w różnych odmianach. Na szczęście obecnie, algorytmy rozpatrują również odległość w tekście między frazami kluczowymi, dzięki czemu nie należy stosować ich na siłę, a jedynie w naturalny, wkomponowany w tekst sposób. Dobrze jest korzystać również z synonimów słów kluczowych. Narzędziem, które pomoże Ci w doborze fraz jest Ubersuggest.
✔ Urozmaicenia
Strona przygotowana pod SEO nie może stanowić zwartego bloku tekstu i kilku badziewnych grafik. Pamiętajmy, że witryna ma przede wszystkim służyć odbiorcy, dlatego należy stworzyć przyjemne dla niego środowisko przeglądania treści i poszukiwania potrzebnych informacji. Ważniejsze elementy tekstu warto wyróżnić, chociażby pogrubić. Dobrze jest stosować wypunktowania, a przede wszystkim dobrać odpowiednią, pasującą do całości grafikę.
SEO copywriting, czyli słów kilka o skutecznych tekstach
Pozdrawiam, Iza
Grafiki pochodzą z freepika i pixabay
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz