Perswazja czy manipulacja - którą z nich stosować w reklamie firmy?

perswazja w marketingu

Perswazyjny charakter zamieszczanych w internecie treści marketingowych jest nieunikniony. Bez niego sprzedaż byłaby nieudana. Celem kształtowania takich tekstów jest bowiem przekonanie konsumenta do zakupienia produktu lub usługi. Perswazja używana w reklamach niepotrzebnie bywa identyfikowaną z manipulacją. Te dwie techniki znacząco się różnią. 


Perswazja i manipulacja - na czym polega różnica?

Perswazja, ta właściwie używana, jest sztuką. Polega ona na umiejętnym, popartym argumentami, przekonywaniu do reakcji i zachowań, z którymi odbiorca może świadomie się nie zgodzić. Metoda ta stosowana jest wtedy, gdy klient nie ma swojego zdania na jakiś temat lub się nad nim po prostu nie zastanawiał. Perswazja nie niesie za sobą żadnych negatywnych skutków, a jej stosowanie obostrzone jest tym warunkiem. 

Perswazję podzielono na trzy typy:
  • nakłaniającą, która polega na pozyskaniu jak największej liczby zwolenników,
  • przekonującą, której celem jest dowiedzenie słuszności poglądu,
  • pobudzającą, której zadaniem jest zjednanie odbiorców.

Manipulacja natomiast, to skuteczne próby kształtowania poglądów, zdań oraz zachowań, bez woli i wiedzy człowieka. Zazwyczaj posiłkuje się ona emocjami, przywiązaniem czy sytuacją społeczną, a fakty bywają zatajane, jeśli nie popierają celu nadawcy. Stosowanie tej metody może mieć negatywne skutki i wprowadzać odbiorcę w błąd. 

Perswazja i manipulacja mają wspólny mianownik, a jest nim zakres narzędzi i technik, za pomocą których obie opcje mogą być kształtowane. Fundamentalną różnicą, odcinającą grubą kreską perswazję od manipulacji jest intencja nadawcy. A ta u reklamodawców jest oczywista: chcą oni zaspokoić potrzebę konsumenta, poprzez dostarczenie mu odpowiednich produktów lub usług. 

perswazja w copywritingu
Co ma perswazja do copywritingu?

Copywriting to niewątpliwie jedna z najistotniejszych składowych reklamy. Doświadczeni freelancerzy kreują wysokiej jakości, skuteczne teksty reklamowe (i co nie powinno Cię zdziwić) o charakterze perswazyjnym. Od nich zależy bowiem powodzenie kampanii reklamowej firmy.

Bonus: prosty do przeprowadzenia test kompetencji copywritera

Troszkę zabawnym, ale skutecznym sposobem na sprawdzenie kompetencji copywritera jest zadanie mu pytania: „Czy w treściach, które tworzysz, stosujesz perswazję i manipulację? Słyszałem, że niektórzy tak robią.” Na zakończenie wypowiedzi, przyda Ci się wyraźny grymas na twarzy (tak, to będzie „mała manipulacja”).
Doświadczony freelancer szybko sprostuje różnicę między jednym a drugim zagadnieniem, dodatkowo tłumacząc, że obecnie stosowanie subtelnej perswazji jest kluczowe w reklamie. 
Jeżeli copywriter stwierdzi, że w swoich produktach nie używa perswazji, możesz być pewien, że jest niedoświadczony, a jego „wiedza” bazuje na ogólnym, negatywnym skojarzeniu społecznym. 
Oczywiście nie jest to jedyna wytyczna, gdy szukasz dobrego copywritera (przeczytaj również 
Dobry copywriter to znaczy jaki?), ale wstępnie da Ci pogląd na to, z kim masz do czynienia.

Jak wskazał powyższy przykład, perswazji boją się tylko żółtodzioby branży reklamowej. Stosowana umiejętnie, da ona świetne efekty sprzedażowe oraz pobudzi działania marketingowe Twojej firmy. Skorzystaj z tej efektywnej metody tworzenia reklam i kolekcjonuj kolejne sukcesy!



Grafiki  pochodzą z freepika

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz